Proč můžeme vidět hůře v noci a za šera?


Znáte to: „radši pojedeme domů za světla“. I když jste dobří řidiči, večer jste více nejistí. Máte brýle se správnou korekcí, a přesto jsou Vám světla protijedoucích aut nepříjemná nebo rozmazaná.

Víme, proč se tak děje. Protože v oku dochází k několika jevům, které nám i se sebelepší korekcí v brýlích nebo čočkách způsobí vizuální potíže. Hovoříme o dočasně vzniklém refrakčním stavu (vadě), který nastává za zhoršených světelných podmínek, tedy za šera a v noci a přeneseně též v málo osvětlených místnostech, kdy se oči zdánlivě stávají krátkozraké a zejména v dopravě vás tento fenomén může nepříjemně překvapit.

Na jejím vzniku se podílí několik faktorů, zejména rozšiřování a zužování zornice, otvorová vada, barevná vada a ohyb.

 

Image

 

Jak noční myopie vzniká?

Tohoto stavu si nevšimnete na denním světle, kdy je zornice zúžená a redukuje rozostření na sítnici. Projeví se právě až v noci, kdy menší osvětlení způsobí roztažení zornice a paprsky v oku na sítnici následně způsobí rozostřené vidění.

Poněkud důkladnějším vysvětlením pak je teorie počítající s přítomností otvorové vady v oku. Její míru ovlivňuje právě šíře zornice, která se ve tmě roztahuje a působí tak na kvalitu Vašeho vidění.Image

Další vada zobrazení, která může mít vliv na vznik noční myopie, je vada barevná. Víme totiž, že světlo se na optickém rozhraní, rozumějte v oku, chová tak, že se světlo rozkládá na jednotlivé barevné složky. V této souvislosti spolupůsobí na celkově rozmazanějším vidění za tmy.

V určitých případech může mít zhoršené vidění za tmy na svědomí i difrakce, neboli ohyb světla, který způsobí rušivé a oslňující halo efekty - duhové kruhy např. kolem světel protijedoucích automobilů.

 

Příznaky noční myopie.

Pokud trpíte noční myopií, budete popisovat zhoršenou kvalitu vidění za tmy, obvykle za volantem, kde tento jev silně vnímáte. Také budete udávat oslnění při jízdě autem, únavu očí či rozostření nebo rozmazání obrazu. V běžném životě nám tento jev obvykle příliš nevadí, rizikové jsou ale skupiny osob, které často řídí ráno, navečer a v noci, profesionální řidiči, strojvůdci a piloti letadel.

 

Jak vám můžeme pomoci?

V prvé řadě je důležité zajít na kontrolu k optometristovi, který zjistí, zda máte správné dioptrie ve svých brýlích nebo zda máte správné kontaktní čočky. Pokud máte odpovídající korekci, tak vám fenomén noční myopie nemusí nutně působit velké obtíže. Image

Dále pak lze, zejména řidičům z povolání, vyrobit speciální dioptrické brýle (nebo kombinaci kontaktních čoček a brýlí se speciálními filtry). Je potřeba stanovit jednak odpovídající dioptrickou korekci a dále pak vybrat brýlové čočky se speciálně tónovanými (zabarvenými) filtry a nejlépe s antireflexní úpravou. Využití pro řidiče není pouze za tmy a šera, své uplatnění naleznou i v mlze nebo dešti, kdy zvýší kontrast pozorovaných předmětů (díky tomu ji lze využít s úspěchem též při sportu).

Zcela samostatnou kapitolou se stávají kontaktní čočky. Vycházíme opět ze správné hodnoty dioptrií. Studie ukazují, že zejména kontaktní čočky s asférickými plochami mohou zlepšovat kvalitu vidění v horších světelných podmínkách. Na trh se dostávají i zabarvené kontaktní čočky, nicméně jejich estetické vyznění prozatím blokuje jejich rozšíření.

 

                  Přijďte se k nám poradit a my Vám vše představíme a ukážeme.

           Bezpečné návraty z cest přeje Mgr. Simona Bramborová DiS.